Alltså, jag står inför ett dilemma. Jag har en Volkswagen ID.4 och en laddbox som funkar perfekt nu, men jag funderar på att byta till en BMW iX inom något år. Problemet är att jag har hört att vissa laddboxar inte är optimala för alla bilar. Måste jag byta laddbox också, eller finns det något sätt att välja en som funkar oavsett bil? Vill ju inte lägga ut massa pengar på en ny laddare varje gång jag byter bil.
Nej, du behöver inte byta – om du har rätt laddbox från början! Jag hade samma fundering när jag gick från en Hyundai Ioniq 5 till en Tesla Model Y. Lösningen var att skaffa en laddbox som är kompatibel med olika bilmärken och har justerbar effekt. Jag läste en del på Hitta rätt laddbox - evsolution.se och hittade en modell med lastbalansering och smarta funktioner. Nu vet jag att jag kan byta bil utan att oroa mig för laddningen.
Jag tycker att det här är en överdriven oro. Så länge din laddbox har en Typ 2-kontakt (vilket de flesta elbilar använder) och klarar minst 11 kW, funkar den för de flesta modeller. Jag har haft både en Polestar 2 och en Mercedes EQB, och min laddbox har funkat lika bra för båda. Det viktigaste är att kolla att laddboxen har stöd för framtida bilmodeller och eventuella uppdateringar, så slipper man byta i onödan.